Hvordan påvirker søvn din hjerne?

Søvn er en fysiologisk og psykologisk proces, der styrer kroppens indre ur og regulerer kroppens genoprettende funktioner. Presset for at falde i søvn opbygges i løbet af dagen og fortsætter, indtil du begynder at nikke eller gabe. Faktisk er mennesker så afhængige af søvn, at de bliver “søvndrukne” i mangel af hvile. Et ældre udtryk for denne tilstand er cerebral udmattelse. Uden søvn kræver hjernen hvile for at fungere korrekt.

Hjernen spiller en afgørende rolle i søvn og vågenhed, der regulerer kroppens stofskifte, energiniveau og termoregulering. Søvn understøtter også immunsystemet, synaptisk optimering og hjernemodning. Søvn er en evolutionær tilpasning, der stammer fra fugle. Søvn reguleres af forskellige mekanismer i hjernen, herunder gener, neurotransmittere og neurale strukturer. Døgnrytmen er en af de vigtigste af disse processer, og dens manifestationer varierer med alder, livsstadium og køn.

Vores søvndrev er en vigtig faktor i søvnkvalitet og varighed. Det reguleres af kroppens behov for at sove. En persons ønske om at sove bygger hele dagen og når et bestemt punkt. Sovende kan ikke tvinge sig selv til at falde i søvn, når de er sultne, men de kan tvinge sig selv til at sove, når de er trætte. Microsleep episoder kan forekomme i stressede situationer, og kan udløses af en droning højttaler eller et afdelingsmøde.

Se artiklerne her: Vi hjælper dig til bedre søvn

Der er tre stadier af søvn: ikke-REM-søvn, REM-søvn og en dyb søvn kaldet REM. Hvert trin er forbundet med en særskilt neuronal aktivitet og hjernebølger. Folk cykler gennem alle tre faser af søvn, men REM-søvn varer længere mod morgenen. REM-søvn hjælper os med at konsolidere nye oplevelser i langsigtede minder. Så hvordan påvirker dette vores søvn? Nedenfor er nogle af forskellene mellem disse faser.

Når vi er vågne og har brug for hvile, bestemmer vores krops biologiske ur, hvor længe vi holder os vågne. Dette ur styres af vores krops døgnrytme, som påvirker mængden af søvn, vi får på forskellige tidspunkter af dagen. Vores hjerne bruger også lyse og mørke niveauer til at regulere vores krops temperatur samt hormonsekretion og ændringer i blodtrykket. Lysniveauet i vores miljø påvirker vores døgnrytme. At tage et bad i løbet af dagen kan hjælpe dig med at sove bedre.

Forskning har vist, at søvn er vigtig for dit helbred. Søvn giver kroppen og sindet mulighed for at bremse og præstere bedre på alle niveauer. Mangel på søvn er skadeligt for vores humør, mentale ydeevne og energiniveau. Vi kan ikke udføre vores job ordentligt, hvis vi er udmattede, og vi har brug for søvn for at være opmærksomme. Hvis du ikke får nok søvn, kan du opleve en række sundhedsmæssige problemer. Nedenfor er nogle af de mest almindelige søvnforstyrrelser.

Nogle af årsagerne til søvnløshed omfatter den globale økonomi og udbredelsen af døgnet rundt industrier. Øget skifteholdsarbejde har også gjort vores liv mindre afslappende. Andre faktorer kan forstyrre søvn, herunder fysiske lidelser som gigt, rygsmerter eller graviditet. Hormonelle ændringer kan også forstyrre søvn, såsom hedeture, præmenstruelt syndrom eller overgangsalderen. Manglen på hvile kan gøre det svært at fungere ordentligt i løbet af dagen og kan endda få os til at blive kronisk syge.